HOME FORUM Wandelgebieden Wintertrekking Hardangervidda Finse to Haukeliseter Reageer op: Wintertrekking Hardangervidda Finse to Haukeliseter

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Geen ervaring met de Hardangervidda maar uit mijn ervaring met zulke tochten zou ik het volgende zeggen:

Welke afstand je per dag kunt afleggen is sterk afhankelijk van je conditie/techniek, sneeuwcondities/weer en of je al dan niet een pulka trekt. Ik merk in een ander topic dat je van plan bent een pulka mee te nemen. Ik zou dit afraden tenzij je anders echt een zware rugzak zou hebben bij de start van de tocht (in principe zou je die perfect onder 15kg moeten kunnen houden bij aanvang van de tocht). Voor zo’n korte tocht is een pulka in principe overbodig. Je gaat er minder snel mee vooruit en met 7 stapdagen zou je perfect alles in je rugzak moeten kwijt kunnen. Zonder pulka en met goede conditie/techniek/weersomstandigheden moet je perfect 30km en meer dagelijks kunnen afleggen. Sneeuwcondities zijn meestal relatief goed op dat deel van de vidda.

Hou de weersverwachting goed in de gaten voor je vertrekt en het is geen slecht idee om, als je daarin nog flexibel zou kunnen zijn, de richting van je tocht te laten afhangen van de overheersende windrichting zodat je meestal windaf kunt skie├źn en je minder last hebt van sneeuw vlokken / stuifsneeuw in je gezicht.

Doe de doorsteek zo snel je kunt. Met goede omstandigheden kan dat in 3 dagen lukken. Heb je nadien nog tijd over kan je nog een kleine lus maken rond Finse of Haukeliseter. Is het op het einde slecht weer dan heb je toch je tocht kunnen volbrengen. Is het weer te slecht de eerste dagen en je voelt jezelf niet klaar om daar door te gaan zal het wel snel duidelijk worden dat de beste strategie terugkeren wordt.

En uiteraard zet je geplande route en alle mogelijke uitwijkroutes op voorhand op je GPS zodat je in omstandigheden waarbij je toch doorheen stormweer zou moeten, je zonder problemen verder kunt.