HOME FORUM Materiaal en techniek Cursus tussen bergwandelen en alpinisme in? Reageer op: Cursus tussen bergwandelen en alpinisme in?

Debbie
Sleutelbeheerder
Aantal berichten: 1049

Laure, Gerlinde is je weer aan het overweldigen met haar palmares. 🙂

Serieus nu, technieken rond piolet en stijgijzers leer je inderdaad in een alpinismecursus (eerste jaar of de laagdrempelige ‘kennismaking’). Kijk maar eens op http://www.klimenbergsportfederatie.be/stages?discipline=5&type=All&niveau=All&club=AllHet is wat overkill voor het bergwandelen maar aan de andere kant leer je wellicht heel veel bij.

Zelf heb ik nog nooit een dergelijke cursus gevolgd, maar ik besef dat het absoluut geen kwaad zou kunnen. Ik gebruik piolet en stijgijzers om de veiligheid te verhogen op weinig technisch terrein (sneeuwvelden erg vroeg in het seizoen, apere gletsjers op IJsland, wintertrekking met erg steile passages). Anders neem ik dat gerief niet mee.

Als het puur om de technieken gaat, zou je kunnen overwegen om met je groepje vrienden een gidsenbureau aan te spreken in de Alpen om jullie op één dag wat staptechnieken met stijgijzers en piolet aan te leren.

Wat het zekeren betreft, ik doe dit bijna nooit bij het bergwandelen. Als je het echt nodig hebt, zit je eigenlijk in een andere discipline vb. via ferrata (voorlopig zijn er geen cursussen bij de KBF, door zelf rustig te beginnen én het juiste materiaal te gebruiken, leer je dit al doende) of alpinisme (dan is een opleiding absoluut noodzakelijk of neem je een berggids onder de arm). Als bergwandelgids ken ik wel wat touwtechnieken om iemand te kunnen zekeren, maar dat doe ik dus enkel bij tochtbegeleiding. Op de meeste routes heb je dat eigenlijk niet van doen, en anders ben je er niet op je plaats of zijn de condities te slecht (vb. regenweer op delicate routes).

Enne, aan de Sentier des Roches zou ik mij persoonlijk nooit wagen, in echte wintercondities heb je daar échte alpinismevaardigheden voor nodig aangezien je met een serieuze afgrond zit. Ik heb daar toch al foto’s gezien van ijzige passages. Het risico niet waard vind ik.