HOME FORUM Materiaal en techniek Invloed van cuin op de isolatie waarde. Reageer op: Invloed van cuin op de isolatie waarde.

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Ik heb niet meteen een duidelijke verklaring voor de uitkomst van je berekening Ivo maar ik vermoed dat de clo/oz waarden die Nisley eens een keer heeft verspreid op BPL en sindsdien overal op het net zijn gekopieerd geworden, je niet zo nauwkeurig hoeft te nemen en naar mijn vermoeden zijn Nisley zijn waarden ook gewoon te optimistisch bij hoge cuin waarden.

Maak je de vergelijking via de kg.cuin verhouding zoals op franse fora nogal populair is, is de uitkomst ook andersom (ongeveer 190 vs 170 bij omzetting naar EU-cuin).

Stop ik de waarden in mijn excelfile om de clo-waarde te berekenen (welke daarbij niet gebeurd via clo/oz verhoudingen maar via een empirische benadering die ik ooit ontwikkeld heb voor slaapzakken) dan kom ik uit op:
Donsjas met capuchon met 300g 650cuin dons in box baffles: 2,8 clo.
Donsjas met capuchon met 220g 800cuin dons in box baffles: 2,7 clo.
De uitkomst vertelt dat beide verhoudingen in de praktijk ongeveer even warm zouden moeten zijn.

Mijn rekenwijze zou vrij correct moeten zijn vermits als ik clo-waarden voor donsitems nareken die Nisley in het labo heeft getest, komen die waarden altijd goed overeen. Zelfde met slaapzakken. Enkel van zodra het gaat om donsitems met doorstikte naden, dan is mijn uitkomst duidelijk te optimistisch. De reden daarvoor mag duidelijk zijn.

Ik denk dat het antwoord voor Kasper dus eerder zal zijn: beide verhoudingen zullen in de praktijk ongeveer even warm zijn, aangenomen dat het om twee jassen gaat met dezelfde constructie.