HOME FORUM Materiaal en techniek Sneeuwschoenen Reageer op: Sneeuwschoenen

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Uit dat lijstje Tubbs sneeuwschoenen heeft de Xpedition mijns insziens te weinig laterale tractie. Daar glij je mee weg als je steiler gaat traverseren. De rest is beter maar met een 24 inch zit je aan de krappe kant. Het gaat je veel meer energie kosten om vooruit te geraken met een korte sneeuwschoen des te minder goed de sneeuw draagt.

Dat een korte sneeuwschoen “flexibeler” is dat kan ik ook moeilijk volgen. Langere lengte is wat lomper als je staat te tralalieren tijdens een pauze maar eenmaal op stap ervaar ik geen nadeel buiten dat het is wat meer gewicht te dragen is als je de sneeuwschoenen niet aan hebt en bij goed dragende sneeuw kost de stapbeweging wat meer energie bij een langere sneeuwschoen wederom door het wat hogere gewicht. Maar kom in poedersneeuw of op niet dragende kartonsneeuw terecht en de voordelen van een langere sneeuwschoen zullen erg duidelijk worden. Ik had vroeger ook korte sneeuwschoenen en zolang je het verschil met een langer model niet hebt gevoeld weet je natuurlijk niet wat je aan het missen bent.