HOME FORUM Materiaal en techniek Terra nova laser competition Reageer op: Terra nova laser competition

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Met de Terra Nova Laser Competition heeft Terra Nova lange tijd terug het 1-stoks tunnelprincipe tot op de uitersten gedreven om de lichtst mogelijke tent ter wereld te creeëren. Om destijds een stuk lichter uit te kunnen komen dan de Hilleberg Akto werd daardoor gekozen om het design van de Laser Competition stuk kleiner te laten uitkomen dan dat van de Akto maar desondanks blijft Terra Nova te ruime afmetingen opgeven bij deze tent dan de werkelijke afmetingen. Bedenk dus dat deze tent zelfs net geen 90cm zithoogte haalt onder de nok en dat de ruimte van de vestibule erg smal is. Voorts een tent die bekend staat om veel condensatie te produceren, maar dat hebben al de gelijkaardige tenten met dit design. Bijgeleverde piketten worden te licht bevonden. Naar mijn persoonlijke mening ook een tent die veel te prijzig is voor wat ze biedt. Dat zijn zowat de nadelen van deze tent op een rijtje en als ik zo je vereisten lees en dat je bevriend moet blijven met je tent voor 3 maand aan één stuk denk ik dat je niet zo tevreden zult zijn met deze tent, vooral omwille van de krappe ruimte.

Als het 1-stoks tunnelprincipe je erg aanstaat en je kunt leven met soms veel condens maar je wil voldoende ruimte denk ik dat de Hilleberg Akto, Exped Vela I UL, Luxe Outdoor Lightwave UL (2-persoons versie met dus heel ruime binnentent maar beperkte vestibule) en misschien nog de Tarptent Scarp 1 (twee kleine vestibules ipv één), betere opties kunnen zijn dan de Laser Competition. Die zijn ruimer en dat zul je dan ook zien in het gewicht. De Vela I heeft verder wel fantastische verluchtingsopties.

Als je twee wandelstokken mee hebt en je staat open voor andere design vormen denk ik dat de volgende betere opties kunnen zijn. Ze zijn in elk geval nog ruimer dan alles tot dusver genoemd en blijven onder 1kg gewicht.

Tarptent Notch
Golite Shangri-La 2
Six Moon Designs Lunar Solo (LE)
Six Moon Designs Haven Tarp
MLD Duomid
MLD Speedmid
MLD Trailstar
Nemo Meta 1
enz.

Dat allemaal in combinatie met een bug bivy, lichte ademende bivakzak of de specifiek bijhorend inner net. Elk design heeft ook weer zijn voor en nadelen die je zult moeten zien te achterhalen en tegen elkaar afwegen.

Zoek foto’s op, reviews, youtube filmpjes van alle opties en bezie wat je aanstaat.