HOME FORUM Materiaal en techniek Kledij tijdens wintertochten Reageer op: Kledij tijdens wintertochten

Debbie
Sleutelbeheerder
Aantal berichten: 1049

Je hoeft natuurlijk niet perse nieuwe zaken aan te kopen als je met je bestaand materiaal genoeg kan inspelen op de diverse mogelijke omstandigheden. Aan jou om dan te bepalen of graag al investeert in nieuw materiaal. Misschien doe je dat beter pas na je eerste wintertrekking.

(1) Ik zou voor je ondergoed alleszins voor de warme versies van Odlo gaan, niet de lichte versies. Het zal je warmtegevoel ten goede komen.
(2) Ik heb mijn twijfels bij de Fjall Raven Keb jas. Er zit nog altijd een belangrijk aandeel katoen in. Zie ook de visie van Joery in het forumtopic over G1000. Wat is de meerwaarde van deze jas in je kledingsysteem? Lijkt me overbodig in het lijstje.

Wat de softshell betreft. Hij is niet waterdicht, wat het ademvermogen ten goede komt. Vooral nuttig bij het sneeuwschoenen en in zwaar terrein met diepe sneeuw en/of veel hoogteverschillen omdat je dan meer zweet en dus een hogere behoefte hebt aan ademvermogen. Zo hou je er na een dag vooral een vochtige basislaag aan over. Als je een regenjas draagt, moet je voor de warmte ook een fleece dagen en dan heb je twee vochtige lagen in plaats van één. Eigenlijk moet je met zo weinig mogelijk materiaal het voldoende warm hebben, zo vermijdt je dat je vocht opstapelt in je kledij (die in de winter erg moeilijk droogt). Een synthetisch jasje is, zoals reeds vermeld, ook een alternatief. Maar het lukt dus ook met fleece en regenjas.

Ik heb altijd 3-daagse jassen gedragen, maar Steve koopt bijvoorbeeld 2,5 laagse jassen. Meer info in dit bericht.