HOME FORUM Materiaal en techniek Probleem met wassen donzen slaapzak Reageer op: Probleem met wassen donzen slaapzak

Dzjow
Moderator
Aantal berichten: 380

Allerbelangrijkste is dat je de donsklusters uit mekaar gedroogt en geklopt krijgt. Als dat mislukt zal je slaapzak nooit meer de oude zijn. Voor een winterslaapzak is een standaard droogkast eigenlijk te klein en kloppen die tennisballen de donsclusters moeilijk uit mekaar in de droogkast. Je slaapzak vaker uit de droogkast halen en met de hand de clusters bekloppen, boetseren en uit mekaar trekken is de boodschap. Voor een winterslaapzak is dat een Echternachtse droogkastprocessie van 2 à 3 dagen. Dat is normaal.

Een paar handvolle veren verliezen is geen ramp voor de isolatiewaarde, maar echt meer hoeft het nu ook weer niet te worden. Bij mij valt het ook erg op trouwens dat er veel verschil zit in het verlies aan vedertjes bij het wassen afhankelijk van slaapzakmerk. Mijn Valandre slaapzak daar heb ik nog geen één maar dan ook geen één donsveertje uit zien ontsnappen. Bij Western Mountaineering gaat het om een paar veertjes. Bij de Poolse slaapzakmerken (Cumulus en Warmth Unlimited), tja daar is het precies blijkbaar altijd nadenopendeurdag. Ik vraag me af welk verschil de naadconstructie hierin kan maken of zouden de goedkopere slaapzakfabricanten toevallig met dikkere naalden werken?

Is het intussen gelukt Debbie?